BLOG

Kwiecień 2020
P W Ś C P S N
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
       
MENTORING KORPORACYJNY- podsumowanie II spotkania Podkarpackiego Klubu HR

Gościem II spotkania Podkarpackiegi Klubu HR była p. Anna Plewa, która podzieliła się swoją wiedzą i doświadczeniami z zakresu mentoringu. Przedstawiła ona ciekawy case study dotyczący wdrożenia programu mentoringowego w Grupie Chemicznej CIECH.
Podsumowanie spotkania:
W dzisiejszych czasach w biznesie ważna jest nie tylko energia młodych ludzi. Coraz częściej docenia się też pracowników z długoletnim stażem i doświadczeniem. Działaniem mającym na celu poszerzyć współpracę jednej grupy z drugą oraz pomóc w usprawnieniu firmy, jest MENTORING.
Uczestnicy wymienili się własnymi doświadczeniami, dotyczącymi spotkanych dotychczas mentorów w swoim życiu zawodowym. Podjęto próbę zdefiniowania cech i zachowań, jakie charakteryzują takie osoby. Przede wszystkim przekazują oni swoją wiedzę, jednocześnie pozostawiając swobodne pole działania. Są to autorytety, które posiadają charyzmę, energię i sprawiają, że „chce się chcieć”.
Kolejnym zadaniem postawionym przed uczestnikami było przytoczenie metafor, które trafnie określałyby mentoring. Padły takie odpowiedzi jak: „morska bryza”, „orzeźwiający strumień”, „drogowskaz na ciemnej drodze”, czy też „silnik turbo-diesla”. Prelegentka przytoczyła wypowiedź P. Druckera, który określa mentora jako „twórcę człowieka” („maker of man”).
W dalszej części warsztatu szerzej zdefiniowano pojęcie mentora. Uzgodniono, że jest to osoba, która pozwala mentee (odbiorcy mentoringu) wydobywać z siebie ukryte zasoby i rozwijać się. Nie stawia ograniczeń, daje możliwość popełniania błędów i uczenia się na nich. Nie mówi wprost, jak należy wykonać daną rzecz lub co dokładnie zrobić. Zamiast tego stawia mentee pytanie: czego on sam  chce? Mentor uczy samodzielności podejmowania decyzji i odpowiedzialności za nie. Jednocześnie daje fizyczne
i psychiczne wsparcie. Ponadto posiada duży bagaż doświadczeń i mądrość życiową. „Uczymy się
od niego wszystkimi porami skóry”.
W trakcie warsztatu wywiązała się ciekawa dyskusja na temat różnic pomiędzy coachingiem a mentoringiem. Pomimo tego, iż opinie były bardzo podzielone, wyróżniono kilka relatywnych różnic:
·         mentor nie musi wiedzieć, że jest mentorem, zaś mentee nie musi wiedzieć, dokąd dąży, jaki ma cel („dziecko we mgle”). W mentoringu nie ma bowiem postawionego konkretnego celu. W przypadku coacha i jego podopiecznego - cel jest wyznaczony, a kompetencje są zdefiniowane. Z coachingiem jest jak z taksówką: „wsiadasz i musisz powiedzieć, dokąd chcesz jechać”,
·         mentoring to bardziej praca na postawach, coaching to praca na umiejętnościach i celach,
·          mentoring dotyczy głównie wykorzystania możliwości i potencjału, coaching skupia się
na umiejętnościach i wykonywaniu konkretnych zadań,
·         mentoringu można się nauczyć, jednak poza tym niezbędne są odpowiednie predyspozycje („to coś”). Z kolei coaching traktuje się jako zawód, którego można się wyuczyć,
·         coach może być jednocześnie mentorem, zaś mentor nie musi być coachem,
·         w mentoringu relacje wyznaczone są mniej sztywnymi granicami niż w przypadku coachingu
·         mentor często jest „po prostu obecny”, natomiast coach działa jako „cień” – jest krok z tyłu.
W drugiej części spotkania dyskutowano o tym, czy mentoring jest potrzebny w biznesie i jak go wprowadzać. Jak się okazało, istotnym elementem takiego przedsięwzięcia jest przekonanie doświadczonych pracowników, że nie przyczyni się to do utraty miejsc pracy, a wspomoże działanie firmy.
Poszczególne etapy wdrożenia zostały omówione na przykładzie Akademii Mentoringu Korporacyjnego w Grupie Chemicznej CIECH. W podsumowaniu spotkania omówiono szanse
i zagrożenia towarzyszące wdrożeniom programów mentoringowych w organizacjach.

Komentarze
Dodaj nowy komentarz
Maud 2016-05-08 01:05:08
Thank you so much for this great list! So concise and a handy reminder. I am still learning about the thick skin thing. I try to just take a critique as information and not attempt to defend my wor#&k8211;at least not until the next day. Then I say to myself, how is this true? and even the roughest critiques turn out to be treasures!
eabsiuks 2015-05-17 01:20:39
IpjoLn bnkpyupoyfxg, [url=http://mdvceikfgymp.com/]mdvceikfgymp[/url], [link=http://vnhcreahljqz.com/]vnhcreahljqz[/link], http://zxbqojhqqkrm.com/
oznpxduzbl 2015-01-28 20:43:08
PEppA9 jnlajxpjzwkr, [url=http://wwpsgrpbpxnt.com/]wwpsgrpbpxnt[/url], [link=http://imcurdpshumd.com/]imcurdpshumd[/link], http://hburwbfzmaow.com/



Biuro projektu:
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, pok. RA50
ul. Sucharskiego 2, 35-225 Rzeszów
tel. 17 866 11 85, fax 17 866 12 22

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
„KAPITALNY MENEDŻER – studia podyplomowe z obszaru zarządzania” są realizowane przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Priorytet II „Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących”, Poddziałanie 2.1.1 „Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach”). Udział w projekcie jest w 80% finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.