BLOG

Luty 2024
P W Ś C P S N
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
26272829   
       
Projekt: sukces czy porażka?

Dziś krótka historia o projekcie budowy Terminala 5 na lotnisko Heathrow - klasyczny przykład sytuacji, w której sukces projektu łatwo przekuć w porażkę... Czy jednak na pewno?

 

TŁO:

Lotnisko Heathrow w Londynie to najbardziej ruchliwe lotnisko międzynarodowe na świecie. Powierzchnia lotniska to 12,14 km2. W chwili obecnej z lotniska Heathrow korzysta ponad 90 linii lotniczych a loty odbywają się do 170 lotnisk na całym świecie. Jest też głównym lotniskiem dla British Airways, BMI oraz Virgin Atlantic. Obsługuje 67 milionów pasażerów w ciągu roku. Komunikację z portem lotniczym zapewniają autostrady M4 i M25, docierające do terminali linie kolejowe, autobusowe i autokarowe oraz linia metra.

Budowę Terminala 5 lotniska Heathrow rozpoczęto latem 2002 roku. W ciągu kilkunastu miesięcy wykopano fundamenty oraz wykonano najważniejsze roboty ziemne. Archeolodzy znaleźli przy okazji ślady obozowisk ludzi z epoki kamiennej, którzy polowali w okolicach dzisiejszego lotniska. W kwietniu 2004 roku ustawiono pierwsze przęsło łuku na którym wspiera się konstrukcja dachu. Ważyło wraz z przyspawanymi elementami dachu ponad 2500 ton a operacja jego precyzyjnego ustawienia i umocowania trwała 10 godzin. Na fasadę zużyto ponad 3 hektary tafli ze specjalnego samoprzyciemniającego się szkła filtrującego promieniowanie ultrafioletowe. Na początku lata 2004 roku zmieniono bieg dwóch rzek, które omijają teraz terminal. Wykopano też tunel, który łączy terminal ze stacją metra linii Picadilly oraz z peronami szybkiej kolei Heathrow Express dowożącej bezpośrednio do centrum Londynu. Zbudowany kosztem ponad 4,3 miliarda funtów terminal, przeznaczony jest wyłącznie dla narodowego przewoźnika - British Airways.

Realizacja projektu miała usprawnić działanie całego, najbardziej ruchliwego lotniska w Europie, zwiększyć przepustowość o około 30 milionów pasażerów rocznie oraz skrócić czasu trwania odprawy do 10 minut.

 W czasach gdy większość mega-projektów kończy się porażką, projekt budowy Terminala 5 był realizowany nie tylko zgodnie z harmonogramem, ale również zgodnie z planowanym budżetem.

 

PROBLEMY:

Otwarcie Terminalu 5 było wielka uroczystością, w której wzięła udział królowa Elżbieta II w towarzystwie Filipa księcia Edynburga. Nazwała ona nawet obiekt nowym oknem na świat Wielkiej Brytanii. Dwa tygodnie później, 27 marca 2008r, ruch lotniczy został rozpoczęty. W dniu otwarcia doszło do usterki systemu obsługi bagażu, który nie funkcjonował tak jak zostało to zaplanowane. Ok. 15 tys. pasażerów godzinami oczekiwało na lotnisku na swoje bagaże, 68 lotów było odwołanych.

Dokładnie rok przed otwarciem terminala 27 marca 2007r.  BAA Airports Limited (właściciel) umieścił notatkę w prasie, że zgodnie z harmonogramem i budżetem ukończono już 90% prac konstrukcyjnych. Ponadto oświadczono iż, zgodnie z planem we wrześniu 2007r BAA przekaże British Airways terminal celem jego przetestowania. Testy miały angażować 16 tyś osób odgrywających rolę pasażerów testujących różne aspekty pracy Terminala 5 (w tym parkowanie, odprawę, system bagażowy, system IT czy bezpieczeństwo). Kolejna notatka prasowa BAA zapowiadała, że Terminal jest właśnie w fazie testowania. Tak też przez kolejny rok ukazywały się wypowiedzi o przygotowaniach do rozpoczęcia pracy Terminala.

 

Problemy zaczęły się wraz z przyjazdem pierwszych podróżujących oraz pracowników lotniska ok. 4 rano. Trudności z znalezieniem parkingów oraz zaparkowaniem  skutkowały w spóźnieniu się wielu pracowników do pracy. Okazało się, że oznaczenia dojazdu do terminalu były niewystarczające, pojawiły się trudności z opłaceniem parkingu a także zepsuły się ruchome schody, które przez pół roku, aż do dnia otwarcia funkcjonowały bez zarzutu. Wielu pracowników miało problem z dostaniem się na stanowiska, bo brakowało funkcjonariuszy ochrony, którzy mieli ich wpuszczać wejściami dla personelu. W dniu otwarcia, na 192 wind niesprawnych było 28 wind. Zawiodło również oprogramowanie – bagażowi nie mogli zalogować się do systemu, obsługującego ruch towarów.  Około 15.000 walizek i toreb zostało zgubionych na lotnisku. Dodatkowo okazało się, że personel nie przeszedł wcześniej wystarczającego szkolenia i część pracowników nie potrafi obsługiwać tego najnowocześniejszego systemu. Ok. godziny 16.30 system bagażowy przestał działać. Około 15 tys. sztuk bagażu nie wysłano w podróż wraz z właścicielami. Problemy te spowodowały opóźnienia, a nawet odwołania lotów. W dniu oddania terminalu do użytku odwołano 34 loty, kolejne loty odwoływano przez kilka kolejnych dni.

Do ogólnej dezorientacji przyczyniło się również ok. 250 osób, które ubrane w czerwone koszulki z napisem "Stop dla ekspansji lotniska" protestowały przeciwko budowie nowego terminalu, zwiększającego natężenie ruchu lotniczego wokół brytyjskiej metropolii.

Pomimo wielu lat planowania i kosztów szacowanych na 4,3 mld funtów projekt zamiast okazać się dumą Brytyjczyków stał się powodem narodowego zażenowania.


Komentarze
Dodaj nowy komentarz
uuoznqnke 2015-01-02 15:34:52
LHNsa7 lugqhvgpktcq, [url=http://eyhoyrooheix.com/]eyhoyrooheix[/url], [link=http://fhfmmpcxzenv.com/]fhfmmpcxzenv[/link], http://pvxywqkfrcpf.com/
Lee 2013-03-14 19:21:48
A propos You've got a frined piosenka jest autorstwa Carole King to fakt, ale to James Taylor ją rozsławił w tym samym 1971 roku. Na wideo w linku na samej gf3rze (zamieszczonym przez Lilkę) Carole towarzyszy Jamesowi w tle na fortepianie. Donny zaśpiewał ją dopiero w 1972.



Biuro projektu:
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, pok. RA50
ul. Sucharskiego 2, 35-225 Rzeszów
tel. 17 866 11 85, fax 17 866 12 22

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
„KAPITALNY MENEDŻER – studia podyplomowe z obszaru zarządzania” są realizowane przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Priorytet II „Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących”, Poddziałanie 2.1.1 „Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach”). Udział w projekcie jest w 80% finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.