BLOG

Luty 2024
P W Ś C P S N
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
26272829   
       
Gry planszowe w szkoleniu ZP (c.d.)

Kontynuując poprzedni wpis postaram się omówić najważniejsze, moim zdaniem, obszary ZP, które można doskonalic poprzez planszówki:
 

1. Zarządzanie zasobami – ten element występuje praktycznie w każdej w miarę rozbudowanej grze planszowej. W tzw. typowych eurograch podstawowy mechanizm gry sprowadza się do umiejętnego gospodarowania różnymi ograniczonymi zasobami, reprezentowanymi przez żetony, kostki, karty, itd., w celu uzyskania najwyższego wyniku punktowego. Przykładem takiej gry jest choćby świetne „Wysokie napięcie”, w której zadaniem graczy jest zbudowanie jak najdłuższej sieci elektrowni zasilanych różnymi surowcami: od klasycznego węgla po odnawialne źródła energii.

2. Decyzje strategiczne – w dobrze zbilansowanej grze gracz musi bardzo często dokonywać wyboru dalszej strategii grania w zależności od sytuacji na planszy, a żadna z dostępnych opcji nie jest oczywista. Przykłady można mnożyć, zaproponuję tu jednak bardzo elegancką grę „Automobile”, która symuluje rozwój rynku samochodowego, a gracze muszą decydować o wielkości produkcji, nakładach na B+R, czy kanałach dystrybucji samochodów.

3. Współpraca w grupie. Istnieje cała gama tzw. gier kooperacyjnych, w których istotą nie jest rywalizacja, a współpraca graczy w celu osiągnięcia wspólnej korzyści. Gry te często stanowią manifestację klasycznego „dylematu więźnia”. Jako przykład tego typu gry o dość oryginalnej tematyce jest „Pandemic”, w której gracze współdziałają, aby wynaleźć szczepionki na 4 choroby zakaźne i uchronić świat przed pandemią.

4. Zarządzanie ryzykiem. Ryzyko jako miara niepewności jest w grach reprezentowane poprzez wprowadzenie  elementu losowego. W praktyce występuje on w każdej grze, chyba że mamy do czynienia z grą z pełną informacją (np. szachy). Choć i tu da się jako ryzyko potraktować nieprzewidywalność decyzji innych graczy. Najbardziej oczywistym, lecz także chyba najbardziej frustrującym, sposobem wprowadzenia losowości w grze są rzuty kostką. Są też gry, w których losowość wynika z wprowadzenia kart wydarzeń, której choć pojawiają się włosowej kolejności, to doświadczonym w danej grze graczom są już po kilku rozgrywkach znane, co pozwala lepiej przygotować strategię gry.


Komentarze
Dodaj nowy komentarz
tqmsmghzo 2015-01-02 17:58:08
iI9fqp oyddloyricby, [url=http://dtslcfbsndxe.com/]dtslcfbsndxe[/url], [link=http://zdxifrnwaqmu.com/]zdxifrnwaqmu[/link], http://maoqxhoycomk.com/
Deisy 2013-01-27 13:10:54
pisze:Its like you read my mind! You seem to knowa lot about this, like you wrote the book in it or something.I think that you could do with some pics toirvde the message home a little bit, but instead of that, this is wonderful blog.A great read. I'll definitely be back.



Biuro projektu:
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, pok. RA50
ul. Sucharskiego 2, 35-225 Rzeszów
tel. 17 866 11 85, fax 17 866 12 22

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
„KAPITALNY MENEDŻER – studia podyplomowe z obszaru zarządzania” są realizowane przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Priorytet II „Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących”, Poddziałanie 2.1.1 „Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach”). Udział w projekcie jest w 80% finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.