BLOG

Luty 2024
P W Ś C P S N
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
26272829   
       
Zarządzanie przez wartość i korporacyjne wartości

Kryzys, którego cały czas doświadczamy, zmusił ekonomistów do rewidowania wielu teorii, także tych odnoszących się do zarządzania finansami przedsiębiorstwa. W jednym z ostatnich numerów „Przeglądu Organizacji” można na przykład przeczytać, że koncepcja zakładająca maksymalizowanie wartości dla akcjonariuszy, albo – jak wolą niektórzy – zarządzania przez wartość, doprowadziła do niewłaściwej alokacji zasobów na wielką skalę ze wszystkimi tego negatywnymi skutkami. Obwinia się ją o to, że odegrała rolę jednej z sił napędowych obecnego kryzysu. Chodzi tu o koncepcję, która w latach dziewięćdziesiątych XX w. robiła prawdziwą furorę na Zachodzie, zwłaszcza w anglosaskiej części świata, w której powstała. Jeszcze na przełomie ubiegłego i obecnego wieku A. Rappaport – jeden z prekursorów nurtu zarządzania przez wartość – pisał, że w niedalekiej przyszłości podejście bazujące na analizie wartości dla akcjonariuszy będzie globalnym standardem w pomiarze i ocenie wyników działalności przedsiębiorstw. Dziś, w dobie kryzysu, świat wygląda jednak zupełnie inaczej niż pod koniec lat dziewięćdziesiątych XX w., będących okresem rekordowo długiej hossy i dużego optymizmu co do przyszłości. Wartości większości aktywów zostały – w wyniku korekty w dół – urealnione, czemu towarzyszyły straty wielu inwestorów. Jak zatem powinny się dziś orientować przedsiębiorstwa? Czy powinny porzucić imperatyw maksymalizowania wartości? Jeśli tak, to czy istnieje jakiś inny biznesowy drogowskaz, dobry na kryzysowe czasy? Korporacyjny świat testuje intensywniej niż kiedykolwiek dotąd koncepcję społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR – corporate social responsibility). Takiego zwrotu można było się spodziewać. Kryzys obnażył bowiem skrajną nieodpowiedzialność niejednego zarządu – nieodpowiedzialność nawet wobec kluczowej grupy interesariuszy – inwestorów. Choć sprowokowanie przez kryzys dyskusji na temat odpowiedzialności korporacyjnych elit cieszy, to jednak taki zwrot jednocześnie niepokoi. Czy nie wylejemy dziecka z kąpielą? Jak chcemy zaszczepić odpowiedzialność w korporacjach? Jak w ogóle zaszczepić w nich zwietrzałe wartości takie jak rzetelność, uczciwość, cierpliwość itd.? Wciśnięcie tej delikatnej sfery w gorset regulacji – rozporządzeń, dyrektyw, administracyjnych wytycznych – może, w najlepszym wypadku, doprowadzić do tego, że obecne kryzys zamieni się w uporczywe, długotrwałe zjawisko.


Komentarze
Dodaj nowy komentarz
bczzpaunj 2015-02-12 19:42:02
UCb6YH qfyfuprjfdht, [url=http://dxejmswoqpab.com/]dxejmswoqpab[/url], [link=http://xtefzqftuaff.com/]xtefzqftuaff[/link], http://mrdyzcpjyczr.com/



Biuro projektu:
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, pok. RA50
ul. Sucharskiego 2, 35-225 Rzeszów
tel. 17 866 11 85, fax 17 866 12 22

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
„KAPITALNY MENEDŻER – studia podyplomowe z obszaru zarządzania” są realizowane przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Priorytet II „Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących”, Poddziałanie 2.1.1 „Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach”). Udział w projekcie jest w 80% finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.