BLOG

Luty 2024
P W Ś C P S N
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
26272829   
       
Pracodawcy nie chcą szkolić?

Zdawać by się mogło, iż polityka szkoleniowa jest jednym z najważniejszych obszarów strategicznych działań w organizacji. Tymczasem, powołując się na raport z 2011 r. pt. Bilans Kapitału Ludzkiego sporządzony na podstawie badań prowadzonych przez Polską Agencję Rozwoju Przędsiębiorczości i Uniwersytet Jagielloński w 2010 r. wynika, iż 45 % firm w Polsce nie szkoli swoich pracowników, a 80 % Polaków w wieku 24-64 l. nie uczestniczy w żadnej z form dokształcania. Sytuuje nas to poniżej przeciętnej w skali Europy w zakresie inwestycji w rozwój.
Warto zastanowić się nad przyczynami takiego stanu rzeczy. Czy leżą one po stronie pracodawcy czy pracownika? Wierząc w ludzkie dążenie do samorealizacji i rozwoju, na pierwszą myśl nasuwa się stwierdzenie, że to pracodawcy nie chcą szkolić swoich pracowników. Wszechobecny kryzys zmusza do cięć budżetowych, które najczęściej dokonywane są w obszarze marketingu i reklamy a także szkoleń. Tak więc z jednej strony oszczędności, a z drugiej zaś przekonanie pracodawców, że szkolenia  psują pracowników, którzy gdy tylko zostaną przeszkoleni odchodzą, szukając szczęścia na innym gruncie. W rozmowach z pracodawcami spotykam się najczęściej z takimi właśnie argumentami, a wyniki wspominanych badań zdają się to potwierdzać. Pozwolę sobie przytoczyć wypowiedź Stanisława Wierzbieckiego, dyrektora Biura Zarządzania Personelem w ORLEN Transport, która najlepiej oddaje stosunek niektórych pracodawców do szkolenia pracowników (za: BKL, 2010): “Pracodawca, nie szkoli, bo na miejsce pracownika czeka kilku chętnych. Nie ma więc powodu, aby wydawać pieniądze. Co gorsze, lepiej wyszkolony pracownik może znaleźć lepszą ofertę pracy na rynku i odejdzie…” Ostatnio rozmawiałam z Prezesem jednej z rzeczowskich firm, który ma podobny pogląd na szkolenia pracowników. Według niego pracownicy są nielojalni i wykorzystują firmę dla swoich osobistych celów, nie mają sentymantów i nie szanują tego co dostają od firmy. Przy pierwszej możliwej okazji, bez sentymentu odchodzą, jeśli tylko będą za tym szły lepsze pieniądze. Chcąc tego uniknąć pracodawcy wolą nie szkolić a przy tym też nie chwalić, aby pracownik zbytnio nie uwierzył w swoje możliwości. No ale, czy aby na pewno przyczyna leży tylko po stronie pracodawców? Jak pokazują wyniki badań PARP i UJ problemem jest także niski poziom motywacji pracowników do rozwoju. Pracownicy najczęściej decydują się na udział w jakiejś formie podnoszenia kwalifikacji z uwagi na konieczność, przymus (przekwalifikowania się, zmiany pracy etc.), a więc kieruje nimi motywacja zewnętrzna. A co z motywacją wewnętrzną, chęcią rozwoju, nabywania nowych kompetencji? Czy idea long life learning nie zaadoptowała się w naszych polskich realiach? A może ta niechęć do szkoleń jest wynikiem przeedukowania społeczeństwa? Zachęcań Państwa do dyskusji.

Komentarze
Dodaj nowy komentarz



Biuro projektu:
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, pok. RA50
ul. Sucharskiego 2, 35-225 Rzeszów
tel. 17 866 11 85, fax 17 866 12 22

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
„KAPITALNY MENEDŻER – studia podyplomowe z obszaru zarządzania” są realizowane przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Priorytet II „Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących”, Poddziałanie 2.1.1 „Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach”). Udział w projekcie jest w 80% finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.